جواز کسب یا پروانه کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی به مجوزی گفته می‌شود که برای راه اندازی یک کسب و کار و اعتبار بخشیدن به این کسب و کار، مهم و ضروری است. برای این که بتوانید یک مغازه تاسیسات الکتریکی را راه اندازی کنید و سپس به طور قانونی در این بازار فعالیت کنید، باید پیش از هر کاری جواز کسب مربوط به این حرفه را دریافت کنید اما این که ‌چگونه و از کجا، خود بحث طولانی دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مراجعی که امروزه مشغول صدور انواع جواز کسب مغازه تاسیسات یا الکتریکی هستند، در هر شهری متفاوت هستند. برای دریافت مجوزهای کسب در این حرفه نه تنها باید از مهارت‌های کافی برخوردار شده باشید بلکه لازم است که توانایی مالی کافی هم داشته باشید. برای اخذ این جواز نیز همانند سایر حوزه ها مانند جواز کسب رستوران باید از طریق اتحادیه مربوطه اقدام کنید و با طی کردن مراحل مختلف، درخواست را قبول کرده و ‌مجوز را دریافت نمایید.

گرفتن جواز کسب مغازه الکتریکی

داشتن جواز کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی برای شروع خدمات مختلف تعمیراتی و فروش لازم و ضروری است. شما باید این جوار زا از اتحادیه‌هایی که تمام فروشندگان و تولید کنندگان تجهیزات تاسیساتی و الکتریکی را در زیر مجموعه خود قرار می‌دهند، دریافت کنید. امروزه افراد زیر توانایی آن را خواهند داشت که جواز مذکور را اخذ کنند:

  • فروشندگان لوازم صنعتی و کشاورزی که باید مغازه‌ای به متراژ ۹ متر یا بیشتر داشته باشند.
  • فروشندگان لوازم الکتریکی و روشنایی که باید حدود ۹ متر مغازه داشته باشند.
  • فروشندگان انواع هواکش‌ها و لوازم مربوط به نصب هواکش که باید حداقل مساحت مغازه آن ۱۲ متر مربع باشد.
  • دفاتری که مشغول کشیدن سیم‌های ساختمانی هستند و یا کابل‌های فشار قوی را به فروش می‌رسانند. این مغازه‌ها باید حداقل ۶ متر مربع مساحت داشته باشند.
  • خرده فروشی‌های سیم لاکی با داشتن حداقل ۹ متر فضا می‌توانند این جواز را دریافت کنند.
  • افرادی که به تولید قطعات و لوازم الکتریکی مشغول هستند یا به تولید و فروش انواع لوازم و تجهیزات حرارتی مشغولند می‌توانند این مجوز را دریافت کنند.
  • اموری مثل تولید و فروش سر سیم و کابل، تولید و فروش انواع قطعات و شیرهای برقی، تولید و فروش انواع کابل‌ها و متعلقات آن نیز می‌توانند این مجوز را دریافت کنند.
  • مراکزی که به تولید و ارائه خدمات پس از فروش برای چراغ‌های سقفی پارکی و چراغ‌های دیواری مشغول هستند باید مغازه با مساحت ۲۰ متر مربع را اتخاذ کرده و در آن کار خود را شروع کنند.
  • تولید توزیع و نصب در بازکن‌های تصویری و آیفون‌ها و غیره نیز به مغازه‌ای با ۲۰ متر مربع نیاز دارد تا مجوزهای لازم را اخذ کند.

هزینه جواز کسب تاسیساتی

همان طور که همه ما می‌دانیم، دریافت هر گونه مجوز قانونی از سوی دولت می‌تواند هزینه بردار باشد. اخذ جواز کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی نیز همین گونه است و هزینه‌هایی دارد. با توجه به این که انواع مختلفی از این جوازها وجود دارند، نمی‌توان هزینه‌ها و اعداد دقیقی را برای دریافت آن‌ها در نظر گرفت. برای اخذ این جواز ابتدا باید ثبت نام کنید که خود ثبت نام ممکن است هزینه بردار باشد. سپس باید مدارک را حاضر کنید که این کار هم هزینه بردار است.

حتما بخوانید: مدارک مورد نیاز، هزینه و شرایط دریافت جواز کسب املاک

در مرحله بعد لازم است که شرایط لازم را ایجاد کنید اما به دلیل فقدان برخی از شرایط در مغازه‌های مختلف، این کار هم هزینه‌های مختلفی را با خود به همراه دارد. صدور جواز نیز هزینه دارد. مجموعی از اعداد و ارقام با هم جمع شده و در نهایت یک مبلغ کلی برای دریافت و ثبت جواز کسب مغازه‌های الکتریکی و تاسیساتی را مشخص می‌کنند. لازم به ذکر است که برای تمدید این جواز هم باید هزینه‌های مشخصی و مربوطه، پرداخت شوند.

شرایط گرفتن جواز کسب تاسیسات و الکتریکی

‌برای این که بتوانید به راحتی و بدون دردسر جوازی را برای شروع فعالیت در مغازه الکتریکی و تأسیساتی دریافت کنید، شرایطی وجود دارند:

شرایط عمومی:

فردی که تقاضای دریافت مجوز ابتدا باید گواهی‌های مربوط به سوء پیشینه و صلاحیت کار در این حرفه را از نیروی انتظامی دریافت کند و سند مالکیت مکان مورد نظر برای انجام فعالیت را در بر داشته باشد. همچنین این فرد باید کارت پایان خدمت خود را اخذ کرده باشد یا مدارک مربوط به معافیت پزشکی و معافیت دائم در نظام وظیفه را ارائه کند. علاوه بر این، فرد باید در دوره‌های ده ساعته آموزش مهارت‌های شغلی شرکت کرده و گواهی پایان دوره را دریافت کند. این فرد باید گواهی‌های مالیاتی را هم از ادارات مربوطه دریافت کند و حساب خود را تصفیه کند.

شرایط اختصاصی:

از جمله شرایط تخصصی که هر متقاضی باید آن را داشته باشد، سلامت جسمی است. فردی که می‌خواهد به انجام امور تعمیرات لوازم الکتریکی یا تاسیسات بپردازد، باید از نظر جسمی کاملا سالم باشد و مشکلی برای انجام این کار نداشته باشد. همچنین این فرد باید بالای ۱۸ سال سن باشد و تبعه جمهوری اسلامی ایران بشد. در غیر این صورت نمی‌تواند مجوز را کسب کند و صلاحیت او رد می‌شود.

نحوه دریافت جواز کسب تاسیسات و الکتریکی

هر فردی که ‌می‌خواهد به اخذ جواز کسب مغازه تاسیسات و الکترونیکی بپردازد، باید مراحل مختلفی را طی کند تا بتواند به کمک اتحادیه مذکور، فعالیت خود را آغاز نماید. بخشی از این کار مجازی و بخشی دیگر حضوری است. این مراحل به ترتیب ذکر شده‌اند:

  1. شما به عنوان یک منقاضی ابتدا باید درخواست خود را در سامانه اصناف ایرانیان که آدرس آن iranianasnaf است، ثبت کنید. بدین ترتیب درخواست شما به اتحادیه ارسال شده و سپس اتحادیه به صورت کشوری این درخواست را به ثبت می‌رساند.
  2. در مرحله دوم، فرم‌های اداری مربوط به اخذ جواز پر می‌شوند و سپس کلیه مدارکی که از پیش آماده شده است، به کمیسیون بازرسی ارائه می‌شوند. کارشناسان مسئول این مدارک را بررسی می‌کنند اما چگونه؟! آن‌ها ابتدا از محل دیدن کرده و سپس موقعیت مکانی مغازه را رصد می‌کنند. پس از تایید این دو، به سراغ بررسی تمیزی و بهداشت محیط می‌روند تا صلاحیت یک متقاضی برای کار در حرفه تاسیساتی و الکتریکی را تایید کنند.
  3. مرحله سوم مرحله‌ای مهم است که در آن جلسه‌ای با حضور هیئت مدیره کمیسیون و متقاضی برگزار می‌شود. در این جلسه صلاحیت این فرد بررسی می‌شود. حال اگر هیئت مدیره تشخیص دهد که یک متقاضی تمامی شرایط و مدارک را دارا است، پروانه کسب را به او ارائه می‌نماید.
  4. در مرحله آخر هم فرد وارد اتحادیه می‌شود اما پیش از آن باید حق عضویت خود را پرداخت کرده و پروانه خود را اخذ کرده باشد. جوازی که صادر می‌شود، در ابتدا یک سال اعتبار دارد اما سپس اعتبار آن به پنج سال ارتقا پیدا می‌کند. پس از اتمام هر دوره، باید نسبت به تمدید این جواز اقدام کنید.

مدارک لازم جهت گرفتن پروانه کسب تاسیسات و الکتریکی

بدیهی است که اخذ جواز کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی نیازمند وجود مدارک مختلفی به شرح زیر است. توصیه ما به شما این است که به هنگام ثبت نام، این مدارک را نیز آماده کرده باشید تا بتوانید روند دریافت مجوزهای کسب و‌ کار خود را سرعت ببخشید:

  1. اصل شناسنامه، کارت کلی به همراه نسخه‌های کپی از آن‌ها
  2. گواهی‌هایی مثل گواهی صلاحیت فنی، گواهی عدم سوء پیشینه و ‌گواهی عدم اعتیاد
  3. چند قطعه عکس سه در چهار از متقاضی
  4. داشتن کارت بهداشت ثبت شده در وزارت بهداشت
  5. فیش‌های واریز هزینه‌ای که برای عضویت در اتحادیه مربوطه لازم هستند
  6. فیش پرداخت مالیات مکان کسب و کار به حساب خزانه داری دولت سندهای ملکی یا اجاره نامه محیطی که قرار است کار در آن انجام شود.
  7. فیش واریز بیمه
  8. فیش واریز بدهی اداره دارایی و شهرداری

تمدید پروانه کسب الکتریکی

حال که متوجه شدید که چگونه باید به اخذ جواز کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی بپردازید، لازم است که با شرایط تمدید این پروانه هم آشنایی پیدا کنید. برای تمدید این مجوز که به صورت هر پنج سال یک بار است، مراحل مختلفی طی می‌شوند. متقاضی ابتدا باید حق عضویت در اتحادیه صنف فروشندگان تجهیزات الکتریکی را پرداخت کند و سپس با مدارک مورد نیاز به اتحادیه مراجعه کند.

اتحادیه پس از این که مدارک و شرایط متقاضی را تمدید کرد، ظرف ۱۵ روز صلاحیت یا عدم صلاحیت متقاضی برای تمدید پروانه کسب را مشخص می‌کند و متقاضی را به سازمان دارایی می‌فرستد. متقاضی باید تمامی امور مربوط به دارایی را استعلام بگیرد و بدهی‌های خود را صفر کند. سپس مبالغی را برای صدور کارت جدید پرداخت کرده و پروانه کسب را دریافت کند. لازم به ذکر است که فرد متقاضی باید شخصا در جلسات هیئت مدیره اتحادیه شرکت کند تا مجوز کسب او تایید شود.

اصل پروانه کسبی که قبلا دریافت کرده‌اید، دو قطعه عکس، تصویر شناسنامه و کارت ملی و کپی از اجاره نامه به همراه اصل آن از جمله مهم‌ترین مدارکی هستند که باید ارائه شوند.

هزینه پروانه کسب الکتریکی

هزینه‌‌هایی که افراد برای دریافت جواز کسب مغازه تاسیسات و الکتریکی پرداخت می‌کنند، ثابت نیست و هر سال تغییر می‌کند. این هزینه‌ها بر اساس عوامل تولید تلقی مثل نوع صنف، نوع فعالیت، سابقه کاری و … ممکن است تغییر پیدا کند به طور کلی شما باید در هر مرحله از ثبت نام و صدور این مجوز،  سری هزینه‌ها را پرداخت کنید که گاه کم و گاه زیاد می‌شوند‌ برای مقال باید مالیات بپردازید، ثبت درخواست کنید و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار دهید.

 

در صورتی که تمایل دارید همین حالا جواز کسب مغازه تاسیسات الکتریکی را دریافت کنید اما می‌دانید چگونه باید شروع کنید و چه کار کنید، می‌توانید از مشاورین ما کمک گرفته و جوازهای لازم را کسب یا تمدید نمایید.

سوالات متداول

سامانه اخذ مجوز مغازه تأسیسات و الکتریکی چیست؟

برای دریافت این مجوز باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید، تبعه جمهوری اسلامی ایران باشید و صلاحیت کار در این حرفه را داشته باشید. همچنین لازم است که یک سری شرایط عمومی مثل ارائه مدارک کامل و داشتن گواهی‌های لازم و مبایعه نامه را به اتحادیه ارائه کنید.

جواز کسب را هر چند سال یک بار باید تمدید کرد؟

جواز کسبی که حرفه فروش تجهیزات الکتریکی و تاسیسات دریافت می‌کند، در بار اول یک سال اعتبار دارد اما دفعات بعدی به طور پنج ساله شارژ می‌شود.

4.9 - (7 امتیاز)

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟

فرم زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

Fill out this field
Fill out this field

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up