ثبت نام جواز کسب اصناف اولین قدم برای شروع فعالیت تجاری است. بدون دریافت جواز کسب، به لحاظ قانونی مجاز به راه‌اندازی کسب و کار نیستید. در صورتیکه سازمان‌های ذیربط متوجه شوند کسب و کار خود را بدون دریافت جواز کسب، راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است متحمل جریمه شده و برای از سر گیری مجدد فعالیت تجاری خود، ناچار به اخذ جواز کسب اصناف شوید.

 

ثبت نام جواز کسب اصناف

ثبت نام جواز کسب اصناف اولین اقدامی است که افراد برای راه‌اندازی بیزینس خود باید انجام دهند. جواز کسب در واقع به مثابه مجوزی است که بر طبق قوانین نظام صنفی و با هدف راه‌اندازی کسب و کار در محلی مشخص، ارائه می‌شود.

حتما بخوانید: 0 تا 100 آموزش دریات جواز کسب مغازه

لازم به ذکر است راه‌اندازی کسب و کار، بدون اخذ جواز کسب غیر قانونی است. در صورتیکه برای جواز کسب اقدام نکنید، با عواقبی مانند عدم برخورداری از تمام یا بخشی از خدمات دولتی، جریمه و انحلال کسب و کار مواجه خواهید شد. ثبت نام جواز کسب اصناف مستلزم گذراندن مراحلی است که در این مقاله قصد داریم مفصل به شرح آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای ثبت نام و دریافت جواز کسب

ثبت نام جواز کسب اصناف در ایران، مزایای قابل توجهی به همراه دارد و به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را توسعه داده و درآمد بیشتری کسب کنید. در ادامه برخی از مزایای دریافت جواز کسب را شرح داده‌ایم:

  • دریافت جواز کسب، از حقوق کسب و کار شما محافظت کرده و تجارت شما را به لحاظ قانونی، تضمین و ایمن می‌کند.
  • دریافت جواز کسب به جذب سرمایه کمک می‌کند. با دریافت این مجوز می‌توانید از تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی، استفاده کنید.
  • دریافت جواز کسب، با ارائه حقوق مالکیت فکری، امکان حفاظت از محصولات و خدمات شما را فراهم می‌کند.
  • دریافت جواز کسب به افزایش اعتبار کسب و کارتان کمک می‌کند و باعث می‌شود اعتماد مشتریان، شریک‌های تجاری و بانک‌ها نسبت به شما و کسب و کارتان افزایش یافته و به بالا رفتن فروش و سود شما کمک کند.

سامانه ثبت نام جواز کسب اصناف بصورت اینترنتی

برای اخذ جواز کسب باید به سامانه ثبت نام اینترنتی جواز کسب اصناف به آدرس iranianasnaf.ir وارد شوید و مراحل ثبت‌نام را به ترتیب طی کنید. در روند ثبت‌نام همچنین باید مدارک لازم را مانند کپی سند مالکیت کارگاه، شناسنامه و کارت ملی، کارت پایان خدمت و… ارائه دهید.

لازم به ذکر است مدت زمانی که باید منتظر نتیجه درخواست خود بمانید، 10 روز کاری است. چنانچه با درخواست شما توسط سازمان‌های مربوطه، موافقت شود، ادامه کار را باید با مراجعه حضوری به اتحادیه صنف مورد نظر به انجام برسانید.

مراحل ثبت نام جواز کسب اصناف

برای ثبت نام جواز کسب همانطور که اشاره شد باید به سامانه اینترنتی ایران اصناف مراجعه کنید و مراحل لازم را کامل کنید. در ادامه مراحل ثبت نام جواز کسب اصناف را شرح خواهیم داد.

  1. گام اول: در وهله نخست باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کنید. آدرس این درگاه https://g4b.ir/ است که بعد از ورود به آن باید گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید.
  2. گام دوم: در صفحه ثبت‌نام باید داده‌هایی را مانند نوع متقاضی، کد ملی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره موبایل و کد امنیتی، ثبت کنید. سپس، در صورت تایید، ثبت‌نام شما تکمیل شده و اسم کاربری و پسورد، به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.
  3. گام سوم: در گام سوم، باید در نخستین صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، نام کاربری و پسورد را وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید.
  4. گام چهارم: در گام چهارم، در منوی سمت راست صفحه جدید، روی گزینه ثبت و پیگیری مجوز کلیک کنید.
  5. گام پنجم: در این مرحله در صفحه بعدی‌ای که برایتان نمایش داده می‌شود، باید گزینه ثبت درخواست مجوز را انتخاب کنید.
  6. گام ششم: در این قسمت باید موارد دستگاه اجرایی، سازمان تابعه، موقعیت جغرافیایی و نوع مجوز را انتخاب کرده و به ازای هر مورد، داده مورد نظر را وارد کنید. به این ترتیب که به ازای دستگاه اجرایی، اتاق اصناف، به ازای سازمان تابعه، اتحادیه‌های کشوری یا شهرستانی، و به ازای نوع مجوز، نوع بیزینس خود را باید معین کنید.
  7. گام هفتم: در این گام در قسمت انتهایی صفحه، باید روی مورد ثبت موقت یا ثبت نهایی کلیک کنید. سپس کد رهگیری برایتان صادر می‌شود و در صورت ثبت نهایی، درخواستتان به نهادهای مربوطه فرستاده می‌شود.
  8. گام هشتم: در این قسمت با ورود به سایت ایران اصناف، در سامانه پیشخوان مجوزها، روی گزینه تکمیل درخواست کلیک کنید.
  9. گام نهم: در این گام کد رهگیری، کد ملی و کد امنیتی را وارد، و گزینه تایید را کلیک کنید.
  10. گام دهم: در این قسمت به صفحه اصلی برگشته و در سامانه، مورد صدور جواز کسب را انتخاب کنید.
  11. گام یازدهم: در این بخش صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که باید داده‌هایی مانند پروانه، نوع متقاضی و مدت زمان مجوز را ثبت کنید.
  12. گام دوازدهم: در این گام رده شغلی متناسب با بیزینس خود را انتخاب کنید.
  13. گام سیزدهم: در این بخش، آیین‌نامه عمومی پروانه کسب برایتان نمایش داده می‌شود که باید آن را مطالعه کرده و سپس گزینه تایید را انتخاب کنید.
  14. گام چهاردهم: در این مرحله مدارک را وارد کرده و کد رهگیری را دریافت کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام جواز کسب اصناف

بارگذاری مدارک در سامانه، یکی از مراحل مهم و حساس ثبت نام اینترنتی جواز کسب است. در ادامه مدارک لازم برای ثبت نام جواز کسب اصناف را معرفی خواهیم کرد:

  • عکس متقاضی
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه که به اسم متقاضی باشد.
  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کارت بهداشت
  • گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی عدم اعتباد به ماده مخدر
  • آخرین مدرک تحصیلی. لازم به ذکر است اگر بیش از 50 سال سن دارید، در صورت نداشتن تحصیلات دانشگاهی، می‌توانید گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا مدارکی را که نشان می‌دهد سواد خواندن و نوشتن دارید، ارائه دهید.
  • گواهی صلاحیت بهداشت برای صنف‌های مرتبط با مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی
  • 12 عکس پرسنلی
  • کد اقتصادی

هزینه ثبت نام جواز کسب اصناف

ثبت نام جواز کسب اصناف شامل هزینه‌های مختلفی می‌شود که با توجه به صنف مورد نظر، متغیر است. در زمان ثبت نام جواز کسب، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. اما در مراحل بعدی باید مبالغی را به حساب خزانه کشور پرداخت کنید. علاوه بر این به اتحادیه صنف مورد نظر هم باید هزینه‌ای بپردازید. علاوه بر این در برخی از صنف‌ها مانند تعمیر موبایل، آرایشگاه و…، باید دوره‌های آموزشی بگذرانید، که مستلزم پرداخت هزینه است. به طور کلی متوسط هزینه دریافت جواز کسب بستگی به هر حوزه کاری دارد و برای هر حوزه متفاوت است.

اگر تا پایان این مقاله با ما همراهی کرده باشید، با مزایا، مدارک و مراحل ثبت نام جواز کسب اصناف آشنایی پیدا کرده‌اید. همانطور که مشاهده کردید برای اینکه بتوانید بر اساس موازین قانون، فعالیت تجاری خود را آغاز کنید، راهی جز دریافت جواز کسب ندارید. با دریافت جواز کسب از مصونیت قانونی برخوردار خواهید شد و اعتبار و درآمد قابل توجهی کسب خواهید کرد. چنانچه قصد دارید فعالیت تجاری خود را شروع کنید، قویاً توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارات مالی و هدر رفتن وقت، قبل از هر کاری برای دریافت جواز کسب، ثبت‌نام کنید.

سوالات متداول در خصوص ثبت نام جواز کسب اصناف

کدام سازمان متصدی صدور جواز کسب است؟

اتحادیه‌های صنفی مرتبط با بیزینس‌های گوناگون، مسئولیت صدور جوازهای کسب را بر عهده دارند.

چگونه برای دریافت جواز کسب ثبت‌نام کنم؟

نخستین گام برای ثبت نام جواز کسب اصناف، ورود به درگاه ملی مجوزها است. بعد از اخذ کد رهگیری از این درگاه، باید به سایت ایران اصناف مراجعه کرده و کد رهیگیری را وارد کنید. سپس مراحل ثبت‌نام را که در مقاله به تفصیل توضیح داده شده است، کامل می‌کنید.

ثبت نام جواز کسب اصناف چه ضرورتی برای کسب و کارها دارد؟

4.8 - (9 امتیاز)

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟

فرم زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

Fill out this field
Fill out this field

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up