اگر به فکر یادگیری هنر خیاطی هستید و یا مانند خیلی از افراد دیگر به این حرفه تسلط دارید، می‌توانید جواز کسب خیاطی را دریافت کنید. افرادی که اقدام به گرفتن جواز کسب می‌کنند، با سوالاتی همچون چگونگی دریافت جواز خیاطی، چیستی مدارک و شرایط آن مواجه می‌شوند. برای این که بتوانید جوازی را برای کسب و کار خود دریافت کنید، افزون بر این که باید شرایط لازم را مهیا نمایید، به یک سری مدرک ویژه هم نیاز دارید که فقدان آن‌ها باعث سلب اعتبار شما شده و عدم صلاحیت در اخذ جواز کسب را در پی دارد. ما برای آشنایی بیشتر شما با مراحل، شرایط و مدارک لازم برای دریافت جواز کسب خیاطی، مطالب زیر را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

جواز کسب خیاطی چیست؟

افرادی که قصد دارند در حرفه خیاطی و یا اقدام به دریافت جواز کسب پوشاک کنند، باید اجازه انجام این کار را از ارگا‌ن‌های دولتی دریافت کنند. جواز کسب خیاطی همان پروانه ای است که فعالیت شما را رسمیت می‌بخشد و آن را قانونی می‌کند. این جواز به دو شکل کوتاه مدت و بلند مدت به افراد ارائه می‌گردد. باید به عرضتان برسانم که جهت دریافت این جواز لازم است که مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. البته در صورتی که شرایط و مدارک لازم را فراهم کرده باشید!

شرایط دریافت جواز کسب خیاطی

برای دریافت جواز کسب خیاطی مانند تمامی مجوزهای کسب باید یک سری شرایط را داشته باشید. در غیر این صورت نمی‌توانید جواز کسب را دریافت کنید. این شرایط عبارتند از:

  • افرادی که سوء پیشینه یا سابقه‌های کیفری دارند، نمی‌توانند جواز کسب را دریافت کنند. پس اولین شرط برای افرادی که می‌خواهند اقدام به دریافت این نوع از جوازها کنند این است که هیچ گونه سوء پیشینه‌ای برای آن‌ها ثبت نشده باشد.
  • شرط دیگر داشتن کارت پایان خدمت است. البته این شرط خاصه‌ی آقایان است. آقایانی که ‌کمتر از ۵۰ سال سن دارند و می‌خواهند جواز کسب را بگیرند، باید کارت پایان خدمت یا معاف شدن از خدمت داشته باشند.
  • برای این که جواز کسب خیاطی دریافت شود، به مدارکی نیاز دارید که به محیط انجام کار مربوط می‌شوند. سند مالکیت یا اجاره نامه محیط کار از جمله این مدارک هستند. در این زمینه باید قراردادهای قانونی به عنوان مدرک ارائه شوند.
  • فردی که ‌متقاضی دریافت جواز کسب برای انجام امور خیاطی است، باید گواهی‌های مالیاتی را از ادارات ذیربط دریافت کرده باشد. برای این کار لازم است که تمامی حساب‌های مالیاتی خود را تسویه کنید.
  • شرط دیگر، گذراندن دوران آموزشی احکام تجارت است. تنها افرادی صلاحیت دریافت جواز کسب را دارند که این دوره ده ساعته را پشت سر گذاشته و گواهی‌های مربوط به آن را دریافت کرده باشند.

مدارک ‌مورد نیاز برای دریافت جواز کسب خیاطی

برای دریافت جواز کسب خیاطی به مدارک‌ مختلفی نیاز خواهید داشت:

  • مدارک مربوط به هویت فرد متقاضی که شامل شناسنامه، کپی شناسنامه، کارت ملی و کپی آن می‌شود.
  • کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت از سربازی مخصوص آقایان
  • دوازده قطعه عکس سه در چهار
  • واریز حق عضویت در اتحادیه خیاطان و واریز مبالغ مربوط به دریافت جواز
  • کپی و اصل مدارک تحصیلی متقاضی ( افرادی که بالای پنجاه سال سن دارند از ارائه این مدرک معاف هستند)
  • گواهینامه طی کردن دوره‌هایی که اتحادیه برای آشنایی متقاضیان با احکام تجارت و کسب و کار تدارک دیده است.
  • گواهی‌های سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • مدارک تشکیل پرونده‌های مالیاتی
  • تاییدیه دریافت شده از نیروی انتظامی

مراحل دریافت جواز کسب خیاطی

برای دریافت جواز کسب برای حرفه خیاطی باید مراحل زیر پشت سر گذاشته شوند:

  • در اولین مرحله باید وارد سامانه‌ای که برای دریافت جواز کسب در نظر گرفته شده است بشوید و درخواست خود را در این سامانه ثبت نمایید. البته شما می‌توانید این درخواست را به طور کتبی نیز به اتحادیه صنف خیاطان ارسال کنید و از طریق اینترنت اقدام ‌نمایید.
  • در مرحله بعد باید مدارک لازم را تهیه نمایید و آن را نیز به صورت حضوری به اتحادیه ببرید یا به صورت آنلاین در سایت بارگذاری کنید. سپس باید در کلاس‌های احکام تجارت ثبت نام کرده و شرکت نمایید.‌
  • پس از گذراندن دوره و شرکت در کلاس‌ها، آزمونی از شما گرفته می‌شود. اگر در این آزمون نمره قبولی را بیاورید، می‌توانید جواز کسب خیاطی را دریافت کنید. در غیر این صورت باید مجددا دوره را سپری کنید.
  • در مرحله بعد که تمامی مدارک لازم ارائه شوند، هیئت مدیره اتحادیه جلسه‌ای را مبنی بر تایید یا عدم تایید صلاحیت شما برگزار می‌کند. اگر صلاحیت شما در این جلسه تایید شود، جواز کسب مغازه خود را دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که پس از دریافت این جواز باید برند خود را ثبت نمایید تا فعالیتتان قانونی باشد.

تمدید جواز کسب خیاطی

تمدید جواز کسب برای تمامی افرادی که در حرفه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، لازم و ضروری است. تمدید جواز کسب خیاطی هر چند سال یکبار با ارائه مدارک خاص انجام می‌شود. متقاضیانی که قصد تمدید جواز کسب خود را دارند، باید ابتدا به سامانه اصناف ایرانیان مراجعه کنند. درخواست خود را از این طریق به ثبت برسانند. مراحل تمدید جواز کسب خیاطی در ادامه ذکر شده‌اند:

1.ابتدا باید مدارک خود را آماده کنید. تمدید جواز کسب خیاطی به مدارکی همچون گواهی‌های سوء پیشینه جدید، تصاویر سه در چهار متقاضی، کارت پایان خدمت، گواهی‌های معافیت از سربازی، گواهی فنی حرفه‌ای و مدارک هویتی فرد نیاز دارد.

2.پس از این که مدارک مربوط را آماده کردید، باید وارد سایت اصناف ایرانیان شوید. در این سایت آیتم‌های مختلفی از قبیل ثبت نام جواز کسب، دریافت جواز کسب یا تمدید آن وجود دارند. شما باید گزینه تمدید را انتخاب کنید و ‌وارد صفحه جدید شوید. در این صفحه با وارد کردن اطلاعات درخواست خود را ثبت نمایید.

3.پس از ثبت نام باید پیگیر کارهای دریافت جواز کسب باشید. در این مرحله باید مدارکتان را در سایت بارگذاری کنید و اطلاعات پرونده خود را تکمیل نمایید. همچنین باید جواز کسب قبلی خود را نیز در سامانه بارگذاری کنید.

4.در آخرین مرحله هم درخواست شما ثبت شده و توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که صلاحیت شما تایید شود، جواز کسب تان تمدید می‌شود. دوره تمدید جواز کسب ممکن است ده ساله یا پنج ساله باشد.

انقضای جواز کسب چه زمانی است؟

افرادی که جواز کسبی را برای رسمیت بخشیدن به کسب و کار خود دریافت می‌کنند، باید بدانند که اعتبار این جواز کسب همیشگی نیست و تاریخ انقضایی دارد که پس از گذشتن از این تاریخ باطل می‌شود. بنابراین، تمدید جواز کسب لازم است‌. برای آن دسته از افرادی که برای اولین بار است که جواز کسب دریافت کرده‌اند، تاریخ انقضا یک سال پس از تاریخ دریافت در نظر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید: مراحل، مدارک مورد نیاز و شرایط گرفتن جواز کسب مشاور املاک

پس از آن، جواز کسب به مدت پنج الی ده سال تمدید می‌شود. در صورتی که صلاحیت کافی نداشته باشید یا فعالیتتان راکد باشد، امکان تمدید جواز کسب انجام نخواهد شد.

هزینه دریافت جواز کسب خیاطی

هزینه‌های که برای دریافت جواز کسب نیاز هستند، هزینه‌هایی ثابت نیستند بلکه متغیرند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های ثبت درخواست در سامانه، هزینه‌های کپی گرفتن از مدارک، هزینه‌های دریافت استعلام، هزینه ثبت نام در دوره و هزینه دریافت جواز می‌شوند که در هر صنفی با صنف دیگر متفاوت است. برای این که جواز کسب خیاطی را دریافت کنید، باید هزینه‌های عضویت در اتحادیه و هزینه‌های مربوط به ثبت درخواست را نیز پرداخت نمایید.

اگر از گواهی‌های تحصیلی یا مدارک هویتی خود کپی دارید، نیازی به صرف هزینه‌های اضافی نیست. می‌توانید از همان کپی‌ها استفاده کنید. این را هم بدانید که افزون بر ثبت درخواست دریافت جواز کسب، هزینه‌هایی هم برای صدور این جواز لازم هستند. مجموع این هزینه‌ها قیمت نهایی دریافت جواز کسب برای خیاطی را مشخص می‌کنند.

نکات مهم در خصوص گرفتن جواز کسب خیاطی

ما در این مطلب در مورد نحوه دریافت جواز کسب خیاطی با شما صحبت کردیم. تمامی حرفه‌ها و صنف‌های شغلی برای این که به طور قانونی فعالیت کنند، به جواز کسب نیاز دارند. حال برای دریافت جواز کسب، مدارک و شرایطی لازم هستند که شما باید از آن‌ها اطلاعات پیدا کنید. از جمله مدارکی که برای دریافت جواز کسب مورد نیاز هستند می‌توانیم به مدارک هویتی، اجاره نامه یا سند، مدارک استعلامی و گواهی‌های شرکت در دوره‌‌های احکام تجارت اشاره کنیم. متقاضیانی که می‌خواهند جواز کسب خیاطی را بگیرند، باید ۱۸ سال به بالا سن داشته باشند، تابع جمهوری اسلامی ایران باشند و سابقه کیفری نداشته باشند. این متقاضیان همچنین باید خدمت سربازی خود را پشت سر گذاشته باشند. شما با اطلاع مراحل اخذ جواز کسب، می‌توانید در کوتاهترین زمان ممکن است جواز را دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

برای دریافت جواز کسب خیاطی به چه مدارکی نیاز است؟

مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن، گواهی سوء پیشینه، تصویر سه در چهار از متقاضی، گواهی پایان دوره احکام تجارت، کارت پایان خدمت برای آقایان و مدارک مربوط به اجاره نامه و واریز فیش از جمله مهم‌ترین مدارکی هستند که برای دریافت جواز کسب باید ارائه شوند.

جواز کسب خیاطی چه زمانی باید تمدید شود؟

جواز کسبی که برای اولین بار اخذ می‌شود، مدت یک سال اعتبار دارد اما برای دفعات متمادی تمدید جواز کسب، پنج یا ده سال اعتبار برای این جواز در نظر گرفته می‌شود.

درخواست تمدید جواز کسب خیاطی چه زمانی ثبت می‌شود؟

درخواست شما برای تمدید جواز کسب زمانی تکمیل می‌شود که برای شما شماره‌های پیگیری ارسال شوند. در غیر این صورت درخواست تا تکمیل نیست.

4.6 - (5 امتیاز)

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟

فرم زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

Fill out this field
Fill out this field

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up