برای این که بتوانید دفتر مشاور املاکی را راه اندازی کنید و به طور قانونی در راستای مشاور املاک فعالیت نمایید، باید در گام اول برای دریافت جواز کسب املاک اقدام کنید اما این که دریافت این مجوز چه مراحلی دارد و به چه مدارکی نیاز پیدا می‌کند، از مسائل مهمی است که هر فردی به دنبال آن است.

امروزه برای این که افراد بتوانند با اطمینان بیشتر در بازار مشغول به کار شوند، اقدام به دریافت جواز کسب می‌کنند اما قبل از آن باید مهارت کافی در زمینه مشاور املاک را داشته باشند و بتوانند با افراد معامله کنند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما عزیزان را با مراحل، مدارک و چگونگی دریافت جواز کسب مشاور املاک با شما صحبت کنیم.

اخذ پروانه کسب مشاور املاک

شاید برای شما مهم باشد که بدانید چرا دریافت پروانه کسب املاک مهم است. در ایران اگر یک کسب و کار بدون جواز قانونی اقدام به فعالیت کند، جریمه می‌شود. پس هر فردی قبل از راه اندازی کسب و کار خود باید جوازهای مربوطه را دریافت کرده باشد. دریافت جوازهای کسب مشاور املاک باعث می‌شود که شما اعتماد مشتری را جلب کرده و در زیر مجموعه اتحادیه‌هایی باشید که هم به مشتری و هم به صاحبان مشاور املاک توجه دارند.

اخذ این جواز دارای مراحل و شرایط گوناگونی است. پس از اقدام، باید مدارک و شرایط لازم ایجاد شود تا بتوان جواز کسب را دریافت نمود. این جواز معمولا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و تا مدت‌ها اعتبار دارد.

شرایط اخذ جواز کسب املاک در تهران و کرج

حال اولین سوالی که پیش می‌آید این است که برای اخذ پروانه کسب املاک باید چه شرایطی داشته باشیم. چنانچه به دنبال دریافت این مجوز در تهران و کرج هستید، می‌توانید از مشاورین ما کمک بگیرید. لازم به ذکر است که  پروانه کسب مذکور را به افرادی می‌دهند که شرایط زیر را داشته باشند:

  • بالای ۱۸ سال سن داشته باشند و متعهد باشند.
  • حداقل مدرک دیپلم یا بالاتر را کسب کرده باشند و دوره سربازی را پشت سر گذاشته باشند. این شرط مخصوص آقایان است. افرادی که معافیت سربازی دارند می‌توان مدارک مربوط به معافیت را ارائه کنند.
  • این که که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و با گذراندن این آموزش‌ها، تاییدیه حضور در دوره‌های مختلف مشاور املاک را کسب کرده‌اند.

مدارک لازم برای گرفتن جواز کسب املاک

مدارک زیادی وجود دارند که برای اخذ پروانه کسب املاک و یا جواز کسب مغازه (در انواع مختلف) باید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله مدارکی که وجود آن‌ها لازم و ضروری است، عبارتند از:

  1. تصاویر مربوط به صفحات مختلف شناسنامه و تصاویر کارت ملی به همراه یک نسخه کپی
  2. تصویری از اجاره نامه و سند مالکیت واحد صنفی به همراه نسخه کپی آن
  3. چند تصویر سه در چهار حداقل آن یک عدد است.
  4. تصاویر و مدارک مربوط به تحصیل فرد متقاضی
  5. کارت پایان خدمت برای آقایان یا گواهی‌های معافیت دائم از خدمت سربازی
  6. گواهی صلاحیت فنی و کارت سلامت که توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود.
  7. گواهی‌های مربوط به عدم سوء پیشینه کیفری و گواهی عدم اعتیاد
  8. گواهی مربوط به گذراندن دوره‌های ۱۰ ساعت آموزش جهت کار در حرفه مشاوره املاک
  9. گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی با فرد متقاضی و فیش واریز حق عضویت در اتحادیه

نحوه اخذ جواز کسب مشاور املاک

برای اخذ پروانه کسب املاک باید چهار گام ویژه را پشت سر بگذارید. گام درخواست، ارائه مدارک، بازرسی مدارک و صدور جواز.

  • گام درخواست

در مرحله اول درخواست شما باید به سراغ اتحادیه مشاوران املاک بروید و سپس پروانه کسبی را که قرار است آن را دریافت کنید را سفارش دهید. در واقع این سفارش در سامانه اصناف ثبت می‌شود و در طی ۱۰ روز توسط کارشناسان بررسی می‌شود. پس از این که کارشناسان مدارک شما را بررسی کردند و شرایط شما را با شرایط استاندارد وفق دادند، شما می‌توانید مدارک خود را برای دریافت کارت پروانه کسب ارائه کنید.

  • مرحله ارائه مدارک

در مرحله دوم که همان مرحله ارسال مدارک است، شما باید مدارک خود را به طور کامل در سامانه مربوطه بارگذاری نمایید و منتظر تایید شدن مدارک باشید. همانطور که گفته شد، ۱۰ روز طول می‌کشد تا این مدارک تایید شده و خبر نهایی به شما برسد. همچنین برای این که بتوانید مجوز سالانه را تمدید کنید و سپس آن‌ها را دریافت کنید، باید فیش‌های مربوطه را به اتحادیه بپردازید.

  • گام بررسی مدارک

گام سوم، گام بررسی مدارک و شرایط توسط بازرسان است. این گام که از مهم‌ترین مراحل در اخذ پروانه کسب املاک است، یک گام اساسی هم به شمار می‌آید. بازرسان و کارشناسانی که مخصوص دریافت مدارک و بررسی شرایط هستند، صلاحیت یک فرد برای اخذ جواز کسب را در زمینه مشاوره املاک بررسی می‌کنند و سپس خبر نهایی را به متقاضی می‌دهند. این افراد استانداردهایی را مد نظر دارند که فرد درخواست کننده باید حتما آن‌ها را داشته باشد‌.

از جمله ویژگی‌هایی که این فرد باید داشته باشد این است که حداقل دفتری را به متراژ ۱۲ متر اجاره کرده باشد و همه مدارک ضروری و لازم را به کارشناسان ارائه نموده باشد. همچنین این فرد باید گواهی‌های سلامت و رعایت بهداشت را داشته و دکور مغازه خود را بر اساس قانونی مشاوران املاک بچیند. واحدهای صنفی و افرادی که صاحب این واحدهای صنفی در راستای ارائه خدمات مشاور املاک به افراد هستند، باید به داده‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای پیشرفت هم متصل باشند.

تمدید پروانه کسب املاک

پس از این که توانستید پروانه کسب املاک را دریافت کنید، باید نسبت به تمدید آن نیز اقدام نمایید. این پروانه باید هر ده سال یکبار تمدید شود. برای انجام این کار باید وارد سایت اصناف شده و سپس از قسمت پروانه کسب، درخواست تمدید این پروانه را ثبت کنید. ناگفته نماند که اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند، یعنی فعالیت غیر قانونی داشته است. در چنین مواقعی قانون حق دارد واحد صنفی مربوطه را پلمپ کند.

برای تمدید این پروانه و‌ جواز باید مدارکی مثل اصل پروانه کسب قبلی، تاییدیه کدهای پستی، دو قطعه عکس سه در این از، شماره تلفن صاحب پروانه کسب قبلی و تغییرات به وجود آمده در اصل یا کپی مدارک شناسایی به سازمان اصناف ارائه شود. از آنجایی که پروانه کسب مجوزی است که صلاحیت افراد برای کسب و کار در یک حرفه خاص را نشان می‌‌دهد، باید همواره به روز رسانی یا تمدید شده باشد. پس اگر فکر می‌کنید که باید این کار ( اخذ پروانه کسب املاک یا تمدید جواز کسب مشاور املاک) را انجام دهید، می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از مشاورین وب سایت ما دریافت نمایید.

مدارک لازم جهت تمدید جواز کسب املاک

اخذ پروانه کسب املاک کار چندان ساده‌ای نیست اما اگر انجام شود، تمدید آن مشقت چندانی ندارد. در مورد مدارک تمدید پروانه کسب املاک صحبت کردیم اما مدارک زیر، کامل‌تر هستند که باید تمامی آن‌ها را تهیه کرده و به اتاق اصناف ارائه کنید:

  • اولین کاری که متقاضی باید بکند این است که به اتاق اصناف و سایت اینترنتی آن مراجعه نماید و برای اخذ کدهای رهگیری اقدام کند.
  • برای تمدید این جواز شما باید دو قطعه عکس پرسنلی را به همراه تغییرات شرکت خود به سازمان اصناف ارائه کنید. برای مثال اگر ساختمان مشاور املاک را تغییر داده یا مکان آن را عوض کرده‌اید، حتما باید برای دریافت جواز بعدی آن را ذکر نمایید.
  • مدارکی را هم که مربوط به پرداخت هزینه‌های ثبت درخواست تمدید جواز کسب املاک هستند را ارائه کنید.
  • مدارک مربوط به شناسنامه، کارت ملی و مدارک هویتی محیطی که در آن کار انجام می‌شود نیز لازم هستند.
  • برای تمدید جواز کسب املاک باید تاییدیه پستی داشته باشید و تمامی بدهی‌های مالیاتی خود را صفر کنید. در این زمینه لازم است که‌ چند گواهی را که نشان از پرداخت بدهی‌های مربوط به مالیات دارند، در سایت اصناف بارگذاری کنید.

هزینه گرفتن پروانه کسب مشاور املاک

برای این که هزینه‌های اخذ پروانه کسب املاک مشخص شوند، لازم است که بار دیگر مراحل دریافت این مجوز را مرور کنیم:

در مرحله اول که مرحله ثبت نام است، هزینه چندانی نخواهید داشت. در این مرحله تنها وارد سایت اصناف شده و درخواست خود را ثبت می‌کنید.

در مرحله دوم باید یک سری مدارک مهم و ضروری را  جمع کنید و آن را به اداره اصناف تحویل دهید. سندهای مالکیت، اجاره نامه، هزینه‌ای خرید ملک و مواردی از این قبیل هستند که این مدارک را تشکیل می‌دهند. در این مرحله شما باید فیشی را واریز کنید که مبلغ آن حدود پنج برابر مبلغی است که عضویت در اتحادیه دارد. البته این فیش برای اولین سال ورودی کمتر از سال‌های بعد است. پول واریز شده در این مرحله به حساب خزانه داری کشور می‌رود.

در مرحله بعد نیز هزینه‌هایی وجود دارند که باید در هزینه کلی اخذ پروانه کسب املاک اعمال شوند. برای مثال اگر قرار است گواهی‌های مختلف سوء پیشین یا … را دریافت کنید، باید هزینه‌های مربوط را بپردازید. علاوه بر این، هزینه‌های شرکت در کلاس‌های آموزشی ده ساعته هم در این مرحله اعمال می‌شوند. پس از گذراندن این کلاس‌ها، یک شماره ده رقمی به شماره همراه فرد متقاضی ارسال می‌شود.

در مرحله بعد هم اگر هیچ نقصی در مدارک یا شرایط اخذ مجوز مشاور املاک وجود نداشته باشد، جواز کسب صادر می‌شود. در این مرحله ممکن است هزینه‌های جزئی برای صدور این جواز دریافت کرد. از آنجایی که هر ساله این هزینه‌ها به میزان قایل توجهی تغییر پیدا می‌کنند، نمی‌توان هزینه ثابتی را برای اخذ پروانه کسب املاک در نظر گرفت.

هزینه‌های تمدید پروانه کسب مشاور املاک

همان طور که اخذ این مجوز دارای هزینه‌های زیادی است، تمدید آن نیز هزینه‌هایی دارد. غالبا قانون چنین می‌گوید که متقاضی برای اخذ مجوز مربوطه و تمدید آن باید به بانک ارائه کرده و فیش مربوطه را پرداخت کند. در حال حاضر، این کار به طور غیر حضوری و مجازی انجام می‌شود و به ساد‌ه‌ترین شکل ممکن امکان پذیر است.

نحوه اخذ وام با پروانه کسب مشاور املاک

نکته مهمی که وجود دارد این است که افرادی که‌ موفق به کسب پروانه مشاور املاک می‌شوند، می‌توانند برای رونق دادن کسب و کار خود وام دریافت کنند. وام پروانه کسب به وامی گفته می‌شود که افراد با ارائه مجوزهای کسب مشاور املاک، توانایی دریافت آن را دارند. در ادامه مراحل مختلف دریافت وام مربوطه ذکر شده‌اند:

برای این که این وام را دریافت کنید، باید به بانک مورد نظر خود مراجعه نمایید و سپس تقاضای خود را در سامانه اصناف ایران به ثبت برسانید. در این جا کد تاییدیه و رهگیری به شما ارائه می‌شود و متقاضی می‌تواند مراحل دریافت وام را از طریق این کد رهگیری کند.

 

پس از ثبت نام، متقاضی باید منتظر باشد تا بانک فعالیت و سابقه یک واحد صنفی مشاوره املاک را تحت بررسی قرار دهد و سپس دریافت یا عدم دریافت وام توسط این فرد را بررسی نماید. در این مرحله اگر متقاضی بدهی قبلی به بانک نداشته باشد، اگر چک برگشتی نداشته باشد و اگر خوش حساب باشد، وام به او تعلق پیدا می‌کند.

سپس دفترچه‌ای به متقاضی ارائه می‌شود که تاریخ پرداخت اقساط وام در آن ذکر شده‌اند. نکته مهمی که باید بدانید این است که به عنوان متقاضی وام پروانه کسب مشاور املاک باید در بانک مربوطه حساب داشته باشید. از همه مهم‌تر این گه این حساب باید گردش داشته باشد.در غیر این صورت وام به شما تعلق پیدا نخواهد کرد.

مزایای اخذ پروانه کسب مشاور املاک

همه ما می‌دانیم که افراد به دنبال انجام کارهای سودمند هستند. پس اگر اخذ پروانه کسب املاک مزیتی نداشته باشد، کسی به دنبال آن نمی‌رود. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • کسب درآمد بیشتر: اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اید، حتما کسب درآمد برای شما مهم است. پس باید با دریافت مجوزهای کسب مشاور املاک درآمد خود را افزایش دهید. حتی اگر قصد ندارید که یک مرکز کامله‌ای بزرگ را راه اندازی کنید، باید برای رسمیت بخشیدن به کار خود مجوز را دریافت نمایید. همچنین ممکن است فعالیت غیر قانونی شما سبب سلب سود از شما بشود اما دریافت این مدرک باعث قانونی شدن محیط فعالیت شما شده و درآمد بیشتری را عایدتان می‌کند.
  • برخورداری از ابزارها: یکی از مهم‌ترین مزایایی که‌ اخذ پروانه کسب املاک دارد این است که شما را وارد معاملات کلان در بازار می‌کند. یکی از این ابزارها، دیتاهای املاک است که با استفاده از آن از لیست‌ جدیدترین املاک ساخته شده، خریده شده، فروخته شده و یا حتی اجاره داده شده مطلع می‌شوید. از این رو می‌توانید در خانه نیز مشتریان خود را راهنمایی کنید.

  • افزایش اعتماد مشتریان: آنچه که به هنگام خرید یا فروش املاک و مستغلات از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث اعتماد است. این که مشتریان بتوانند به شما اعتماد کنند، در درجه اول از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار شده است و این اعتماد با استفاده از مجوزهای کسب، دریافت می‌گردد. به خاطر بسپارید که به هر میزان که سابقه شما افزایش یابد و مدت زمان دریافت این مجوز طولانی‌تر شود، اعتبار بیشتری را هم کسب خواهید کرد. چه بسا افرادی که به دنبال این اعتبار بالا، شما را بر گزیده و خدمات مختلف معاملاتی در زمینه املاک را از شما دریافت می‌کنند.
  • دریافت کمیسیون از انجام معاملات: از دیگر مزایای اخذ مجوز مشاور املاک، دریافت کمیسیون است. با دریافت این مجوز توانایی آن را خواهید داشت که بهترین املاک را برای سرمایه گذاری انتخاب کید یا با دریافت کمیسیون، امور خرید و روش را انجام دهید. در این صورت، دیگر نیازی نیست که برای انجام معاملات هزینه‌های قانونی خرید و فروش را بپردازید و این هزینه برای خودتان ذخیره می‌شود.
  • آشنایی با افراد جدید: چه چیزی بهتر از این است که شما روز به روز با افراد جدیدی مواجه شوید. مشاوره املاک حرفه‌ای است که در آن با افراد جدیدی رو به رو خواهید شد و می‌توانید از حرفه‌های دیگر هم استفاده کنید. البته به کمک افرادی که در حرفه‌های مختلف فعالیت دارند! در این صورت معاملات بیشتری را انجام خواهید داد و به پول بیشتری هم خواهید رسید.

سوالات متداول

چطور جواز کسب مشاور املاک بگیریم؟

برای اخذ پروانه کسب املاک ابتدا باید درخواست خود را در سامانه ثبت اصناف ثبت کنید و مدارک لازم را آماده نمایید اما قبل از هر کاری واجب است که شرایط لازم را ایجاد کنید. پس از ثبت نام و ارائه مدارک، باید منتظر بمانید تا کارشناسان صلاحیت شما را تایید کرده و مجوزتان را صادر کنند.

چه مدت برای بررسی درخواست‌ها نیاز است؟

حدودا ۱۰ روز باید منتظر باشید تا درخواست شما بررسی و تایید نهایی شود.

 

4.8 - (11 امتیاز)

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟

فرم زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

Fill out this field
Fill out this field

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up